Miksi sähkö on kallista?

Nyt kun olemme saaneet nauttia oikeasta talvesta jo pidemmän aikaa, on tullut mieleen seuraavan sähkölaskun määrä.

Vaikka kuinka lappaa halkoja uuniin, niin silti joutuu käyttämään sähköä tavallista enemmän. Joitakin tiloja on pakko lämmittää sähköllä, ikävä kyllä.

Jokin aika sitten keksittiin sellainen käsite kuin pörssisähkö. Riemusta kiljuen useat sähkönkäyttäjät liittivät itsensä sähköpörssin maksajiksi. Nyt voit itse vaikuttaa sähkösi hintaan, käytätä sähköä vain silloin, kun se on halpaa tai oikeastaan ilmaista. (Etäisesti tulee mieleen EU:hun liittyminen, kaikkea kaikille ilmaiseksi) Mutta kuinka moni on oikeasti selvillä siitä, miten pörssisähkön hinta muodostuu? Lyhyt versio aiheesta. Hinnoitellaan kaikki sähköntuotannon muodot, ja vertaillaan niitä keskenään. Valitaan hinnaksi se tuotannon muoto, jonka tuottama sähkö maksaa eniten. Sen jälkeen hinta on kalleimman tuotantotavan mukainen. Meillä on esim. tuulivoimaa, vesivoimaa,ydinvoimaa,hiilivoimaa jne. Kallein tuotantotapa on kaasulla tuotettu sähkö, ja kaikki sähkö hinnoitellaan sen mukaan.

Asiassa tapahtui käänne, kun esim. tuuli tyyntyi. Ilmainen sähkö olikin todella kallista, ja olit pörssisopimuksesi kanssa liemessä. Sähköyhtiöt eivät "voineet" tinkiä voitoistaan, yllättäen. Oli tosi halpaa saunoa sähköllä, jos sen teki aamu kolmelta.

Niin sitten valtio riensi apuun, ja jakoi tukia niille, joilla oli riittävän suuri sähkölasku. Pitäähän uima-altaan vesi olla

lämmintä. Mummot saa rauhassa jäätyä mökkeihinsä, kun laskujen alaraja tukimielessä ei täyttynyt.

Se, mitä kukaan ei ilmeisesti tullut ajatelleeksi, tai ainakaan uskaltanut kysyä ääneen:

- Miksi valtio maksoi sähkötukia? Olisiko sen voinut hoitaa laskemalla sähkön hintaa?

- Miksi "ei voitu" kajota sähkön hintaan läkisääteisesti?

- Miksi sähköyhtiöt eivät "voineet" tinkiä voitoistaan?

- Miksi tilanne ei ole edelleenkään muuttunut?

Jos haluat tilanteeseen muutosta, allekirjoita. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13092

10.01.2024

Puheenjohtaja  Arto Paajanen